Jdi na obsah Jdi na menu
 


Rozdíl mezi Omega-3-mastnými kyselinami rostlinného a živočišného původu

5. 8. 2015

Omega-3-nenasycené mastné kyseliny (polynenasycené mastné kyseliny – PUFA) jsou z hlediska výživy nepostradatelnými látkami. Jsou nezbytné pro správný vývoj a funkci centrálního nervového systému, posilují imunitní systém a působí jako prevence srdečně cévních onemocnění (snížení krevního tlaku či hladiny cholesterolu). Nezbytné jsou také pro správný průběh těhotenství a zdravý vývoj plodu. Hlavními zdroji těchto kyselin je mateřské mléko, rostlinné oleje (např. lněný nebo řepkový) a maso tučných ryb. Můžou být tedy rostlinného i živočišného původu. Mezi nejdůležijší omega-3-mastné kyseliny patří kyselina alfa-linolenová (ALA), kyselina docosapentaenová (DPA), kyselina docosahexaenová (DHA) a kyselina eikosapentaenová (EPA). Mezi nejúčinnější z nich patří EPA (pro kardiovaskulární a hormonální systém) a DHA (mozek a nervový systém). Pokud srovnáme rostlinné a živočišné zdroje těchto kyselin, dojdeme k závěru, že kvantitativně i kvalitativně vítězí mastné kyseliny živočišného původu. Nejen proto, že obsahují vyšší koncentraci omega-3, ale zejména z toho důvodu, že rostlinné omega-3 neobsahují již zmíněnou EPA a DHA. Rostliny jsou sice bohaté na ALA, kterou je možné na EPA či DHA konvertovat (prodlužováním řetězce ALA), míra konverze je ale velice nízká, u různých lidí s rozdílnou efektivitou a navíc tento proces vyžaduje přítomnost dalších látek, např. železa a zinku, které se v rostlinné stravě téměř nevyskytují. Nejvyšší koncentraci EPA DHA obsahuje maso tučných mořských ryb a rybí olej, v menší míře se vyskytují u dalších mořských a sladkovodních živočichů. Denní spotřeba EPA a DHA je přibližně 800 mg (0,4 % celkového energetické přijmu), což odpovídá 4 ml kvalitního rybího tuku. Dostatečné zásobení organismu těmito kyselinami v preventivní míře zajistí konzumace rybího masa alespoň 2x týdně. Další alternativou jsou různé doplňky stravy a funkční potraviny, které obsahují řadu biologicky aktivních látek.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář